söndag 16 juni 2013

Gamla motorn åker ut

Då var det dags att börja montera ur den gamla motorn ur Scampagne jag kommer att illustrera detta med bilder och är det någon som har frågor så är det bara att fråga.



Allt som var enkelt att skruva loss togs bort för att göra motorn mindre och lättare dessutom tömdes den på olja.

Efter lite funderande på olika lösningar för att få bort motorn eller motorn flyttad till båtens egna kran dvs bommen och storskotet, så kom jag på att man kunde använda en skotlina och ett block för att dra ut motorn mot sittbrunns luckan, tyvärr gick allt så fort att jag inte han ta så mycket bilder, men när nya motorn sattes in lyckades jag ta lite flera men det kommer i ett annat blogginlägg.

En skotlina drogs genom hela båten från fören och  sattes fast i genua vinscharna , sedan sattes ett block fast i motorn och allting hissades upp med genuavinschen på detta sätt kunde motorn styras runt maststöttan och dörrhålet.
Vi satte ett block på linan som fästes i lyftöglan på motorn, i lyftöglan hade vi även ett extra rep för att hjälpa till att lyfta motorn med när skotlinan spändes upp. 

Skotlinan i fören sattes fast i ett shackel i förstagsinfästningen.

När man drar skotlinan på detta sätt så är det viktigt att man inte försöker använda styrbords vinschen, då får linan får fel vinkel och då nyper det fast, det är babords vinschen man skall vinscha med.

När vi sedan hade fått motorn mitt i båten slackades skotlinan sakta och motorn kunde knuffas närmare ruffluckan för att där kopplas till bommen och storskots taljan, jag satte även extra fall fast i bommen för säkerhets skull.

När vi började dra upp motorn i taljan konstaterade vi att det var svårt att undvika att  motorn gled för långt akterut  så vi hade ett rep som mothåll i maststöttan.

Vi hade bommen höjd så pass mycket att vi kunde svinga motorn till kajen samt så att lyftet blev närmare luckan. 

Motorn uppe i sittbrunnen nu va det bara att svinga över den till kajen.

Färdigt

Trotts att motorn hade gått riktigt fint och bekymmersfritt så var det ändå skönt att ha den på kajen. 

Det tog inte många timmar att ta loss den gamla motorn och ta ut den men man kan behöva vara 3 personer för att undvika skador på båten.

Vi la även ut papper för att undvika onödigt spill  på durken.

Då va motorlådan tom på det mesta det enda vi sparade var vakumventilen och bränslefiltret samt lite gamla slangar som var i gott skick, så var det bara kvar att rengöra och lyfta i nya motorn.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar