lördag 27 april 2013

Första segelbåten Hjördis en Birdie 24


Min förra båt en Birdie 24 vid namn Hjördis såldes tidigare i vintras, jag införskaffade henne 2006 och hade då aldrig seglat eller ens suttit på en segelbåt större än en optimist jolle. Men jag tänkte varför inte värre idioter än jag har väl fått en sådan där båt med trasor och flaggstång att gå framåt, samt så var det ju otroligt mycket utrymme och komfort  i en segelbåt kontra motorbåt för samma penning.
Denna segling var planerad att sluta på Sandhamn i Stockholms skärgård men slutade med en tur till Åbo istället 

Så det blev köp och jag åkte ut på slemmern med min bror som hade seglat optimist jolle en sommar och var därmed den med överlägset största kunskaper i framförandet av segelbåt, så upp åkte seglen och sen var det bara att fundera på hur man skulle göra för att få det att gå dit jag ville, att sägas kan väl vara att jag trodde nog man skulle kunna kryssa högre upp i vinden än vad man egentligen kunde.


En del bra seglingsäventyr blev det med åren däremot så orsakade inombordaren en Volvo/Honda mängder med kostsamma reparationer underhåll och irritation, så i ganska tidigt läge införskaffades en ny 4 hk utombordare som komplement till inombordaren.

Volvo/Honda

Men med tiden så ökade suget efter större båt med större utrymmen så därför införskaffades Scampin och det var dags att försöka få den gamle såld trotts att Birdien var 6 år nyare än Scampin.

Ok pentry

Till styrbord i förpiken fanns även  en vatten toalett

Dock så måst det väl sägas att små segelbåtar har under senaste åren rasat enormt i pris och det skulle nästan löna sig att plocka dem i små delar och sälja delarna styckevis istället för komplett.

På väg hem från 1,5 v semester i åbolands skärgård








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar