torsdag 25 april 2013

En doft av diseldoris.

Dynorna/madrasserna som kommer från förpiken har en liten doft av disel och maskinrum, detta har varit likadant i alla båtar vi tittat på med motorutrymmet i fören.
En lösning på problemet skulle kunna vara att ha konstant ventilation av motorlådan, till detta har jag tänkt mig endera en strömmsnål datorfläkt eller en solcells driven fläkt som drivs av 12v på dygnets mörka timmar, så att gaserna som bildas i maskinutrymmet skulle sugas ut till däck istället för att absorberas i madrasserna till förpiken.

Innovativa lösningar mottages med tacksamhet.


7 kommentarer:

  1. Har inte Feltema en ejektor som drivs med solcell då det inte blåser? En sån + hajdarslang = no more dieseldoft.. :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, jag skall undersöka vidare om hur dessa ejektorer skulle fungera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det SKA lukta diesel i en båt! Även i en WAFI! Men skämt och sido. Om motorlådan är tät så skall det ju inte lukta ngt. Var tar motorn insugsluften ifrån?

      Radera
    2. Insugsluften skall nog tas utifrån, nå det blir nog å täta lådan lite efter motorbytet.

      Radera
  3. Jag har också en Scampi. Men en äldre med Farymann-motor och hydrauldrift. Det luktar också motor i den båten men inte så mycket. Jag är nog mer känslig för om det luktar septiktank.

    Jag tar in insugsluften genom ett ventilgaller vid toan. Jag ska göra något åt det eftersom motorljudet hörs ut den vägen.

    Jag har en solcellsdriven ventilator på fördäck, strax för om förluckan. Jag tror att det är den här modellen: http://www.erlandsonsbrygga.se/sv/SOLCELLSVENTILATOR_4___D_N_PLUS?id=02114

    Jag använder den för att suga ut luft ur båten (eftersom det lätt blir kondens i förpiken när jag sover där med två ungar). På den ventilatorn kan man byta propeller (medföljer) så att den suger _in_ luft istället.

    Man kan också stänga ventilen så att det blir tätt mot överbrytande sjöar. Denna funktion fungerar bäst om man kommer ihåg att faktiskt stänga.

    Tyvärr så är lagren i fläktmotorn av dålig kvalitet, efter ett par månader brummar den. Mycket. Jag har hunnit med två stycken. Nu orkar jag inte reklamera en gång till.

    ./stefan
    Scampi 5213 Vindil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller nog med dig Stefan det är nog värre med fekalie lukt än med motor, jag har insugsluften på samma ställe men har klurat lite på om jag skulle flytta den till garderoben istället och kanske där kunna gå genom däck eller enbart få den mera ljudisolerad, men med ny motor så har nästan all motorlukt försvunnit.

      Radera
    2. Solcells ventilator tänkt jag sätta mitt på skylighten

      Radera